پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان

کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت دهه فجر 94 دهه فجر مبارک کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت هفته بسیج هفته بسیج گرامی باد. آيا ميدانستيد 44 رويداد فاجعه خونين در سرزمين منا تصاوير نادر و قديمي از حال و هواي مراسم حج مراسم تشیع و تدفین شهدای گمنام


تاريخچه بسيج

 

تشکيل بسيج مستضعفين، ارتش بيست ميليوني به فرمان امام خميني (ره):

هوشياري و درايت بي نظير حضرت امام خميني (ره) از جمله اساسي ترين عوامل در جهت خنثي سازي توطئه ها به حساب مي آيد که به برکت اين دورانديشي و هدايت انقلاب در مسير اصلي خود، زمينه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسي امريکا در تهران و برملاشدن ماهيت سلطه جو و تجاوزکارانه امريکا، شيطان بزرگ با ضربه اي سخت و جبران ناپذير روبرو شد.

اسناد بدست آمده از لانه جاسوسي و اظهارات صريح حکام امريکايي مردم و رهبران کشور و بويژه حضرت امام را با اين حقيقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامي امريکا و هجوم وي به جمهوري اسلامي، امري بعيد و غيرممکن نبوده و با توجه به سوابق اين کشور در جهان لزوم آمادگي مردم جهت مقابله و رويارويي را در کوتاهترين زمان ممکن آشکار مي ساخت.

بر اين اساس امام امت در پنجم آذرماه سال 58، يعني در مدتي کمتر از يک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاريخي تشکيل بسيج را صادر فرمودند: يک مملکت بعد از چند سالي که بيست ميليون جوان دارد بايد بيست ميليون تفنگدار داشته باشد و بيست ميليون ارتش داشته باشد و يک چنين مملکتي آسيب پذير نيست و مردم دلسوخته و مسلمان پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدفهاي والاي آن داشتند، با آمادگي و قصد و اراده خلل ناپذير جهت پاسداري از دستاوردهاي انقلاب گروههاي مقاومت مردمي را درپايگاههاي بسيج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکيل دادند.

اولين تجربه آنها به صورت عملي ياري رساندن به سپاه و کميته در قالب رويارويي با ضدانقلاب و خنثي سازي توطئه هاي آنها بود و از اين راه نقش موثري در خدمت به انقلاب و اهداف الهي آن هم نشان دادند. با هجوم و تجاوز ارتش عراق به کشور اسلاميمان در شهريور 59 اين اعتقاد که يک سازماندهي جهت تشکيل بهتر نيروهاي مردمي بوجود آيد، قوت گرفت و از آن پس نيروهاي مردمي صاحبان اصلي انقلاب اسلامي جهت حضور گسترده در جبهه گروه گروه به بسيج ملحق گرديدند و عملياتهايي چون طريق القدس، حصر آبادان، فتح المبين، ثامن الائمه و الفجر 8 ، کربلاي 5 و ... از دستاوردهاي عظيم اين تشکل الهي بود.

اگر امروز توفيق اين را داشته ايم که کشور اسلاميمان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نااهلان تاريخ حفظ کنيم به يمن حضور گسترده بسيج بوده و لاغير. چنان که رهبر فقيد انقلاب اسلامي حضرت امام (قدس سره) فرمودند: رحمت و برکات خداوند بر بسيج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است. آري رزمنده بسيجي، ضمن توان رزمي بسيار بالا در نبرد نامنظم، جنگجوي قابلي دردفاع منظم بحساب مي آيد تا حدي که سلاحهاي سنگيني چون توپ و تانکهاي پيش رفته را به حرکت در آورده و روبروي دشمن قرار داده. هدف از تشکيل واحد بسيج مستضعفين ايجاد توانايي هاي لازم در کليه افراد معتقد به قانون اساسي و اهداف انقلاب اسلامي به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوري اسلامي و همچنين کمک به مردم به هنگام بروز بلايا و حوادث غيرمترقبه يا هماهنگي مراجع ذيربط مي باشد. بسيج جايگاهي ملکوتي است. مکاني براي درس چگونه زيستن انسانها، جايگاه عشق و صفا و صميمت و در يک کلام، شهيد جبهه ها و قهرمان يا مظلوم پشت جبهه هاست. بيش از يکسال از صدور فرمان امام خميني (رحمة الله عليه) مبني بر تشکيل بسيج نگذشته بود که رژيم بعثي عراق در تحقق اهداف پليد نظام سلطه جهاني، هجوم همه جانبه خود را به ميهن اسلامي ما آغاز کرد.

انقلاب اسلامي در آن اوضاع بحراني ناشي از دگرگوني ها و تغيير و تحولات آن زمان، هيچ گونه، آمادگي لازم را براي مقابله با متجاوزان بعثي نداشت. ارتش جمهوري اسلامي ايران که با حمايت امام خميني (رحمة الله عليه) توانسته بود جايگاه خود را پيدا نمايد، در حال خودسازي و تثبيت نظم و انظباط بود. سپاه پاسداران هم که نهادي نوپا و براي حفظ امنيت شهرها به وجود آمده بود، فاقد هرگونه تجهيزات لازم و تجربه کافي براي مقابله با تجاوز خارجي بود. از آن سو دشمن هم با ارتشي تا بن دندان مسلح و برخودار از پشتيباني قدرتهاي استعمارگر، کشور را مورد هجوم قرار داد. در اين اثنا بود که نقش بسيج به عنوان يک نيروي جوشيده از متن مردم انقلابي، در صحنه دفاع مقدس ظهور پيدا کرد. دشمن که سوداي فتح سه روزه را در سر مي پروراند، در همان روزهاي نخستين با مردمي مواجه شد که با دست خالي به دفاع از کيان مقدس نظام اسلامي خود برخاسته بودند و از ايثار خون خويش دريغ نمي کردند، جوانان سلحشوري که به فرمان امام (رحمة الله عليه) در پايگاههاي مقاومت تحت نام "بسيجي" گرد آمده بودند و با کوچکترين اشاره ايشان به جبهه هاي نبرد مي رفتند و تا آخرين قطره خون خويش ايستادگي و مقاومت مي کردند.

در طول هشت سال دفاع، بسيج آن چنان درخشيد که دشمنان اعتراف کردند که "قدرتي در بسيج نهفته است که مي تواند با يکايک ارتش هاي کلاسيک جهاني مقابله کند". بسيج علاوه بر حضور در خط مقدم نبرد وظيفه جذب، آموزش و سازماندهي نيروهاي مردمي و اعزام آنها را به جبهه هاي نبرد برعهده داشت و در اين مدت توانست جميعت مؤمن و صاحب ارزشي را از امت حزب الله، در درون خود بپروراند و پايه ريزي ارتش مردمي را دنبال کند و سرانجام پس از هشت سال دفاع مقدس، بسيجيان مظلوم و سلحشور جبهه هاي توحيد به همراه امت شهيدپرور، از اين آزمايش الهي سربلند و پيروز بيرون آمدند. از نوجوان 13 ساله تا پيرمرد 80 ساله در ميان خيل عظيم شهداي بسيجي مشاهده مي شود. امام راحل اين چهره هاي مظلوم را به شايستگي تمام به تصوير کشيدند و فرمود:

شما آئينه مجسم مظلوميت ها و رشادت هاي اين ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين کشوريد.

 

شرکت خواهران در بسيج:

جهاد در مکتب اسلام از فروع دين و از واجباتي است که استواري دين به آن بستگي دارد، زيرا اسباب سربلندي اعتلا و کمال و استقلال جامعه مسلمانان مي شود و آن را در برابر ديگر ملل و دشمن متجاوز آبرو و عزت مي بخشد. لذا به سبب آنکه دفاع در هر جامعه اسلامي حالت وجوب همگاني دارد، و چون مقدمه واجب نيز واجب مي گردد و بايد مسلمانان اعم از زن و مرد براي ايجاد زمينه آموزش و حفظ توانايي هاي دفاعي که خود مقدمه است، کوشش نمايند. به اين ترتيب بر زنان مسلمان نيز واجب است تا در جهات گوناگون، از جمله رزمي، نظامي براي مقابله با دشمن مهاجم به کشور اسلامي، آماده دفاع باشند.

بر همين مبنا آموزش نظامي خواهران نيز در بسيج آغاز شد و علاوه بر آن با فرموده هاي امام خميني (ره) در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها نکات مبهم آن نيز تبيين گرديد. ايشان فرمودند:"حضرت زهرا سلام الله عليها مجاهده و مخاطبه با حکومتهاي وقت داشت و آنها را محاکمه مي کرده اند، شما بايد از ايشان تبعيت کرده و به او اقتدا کنيد تا در روز زن وارد شويد و اگر بپذيريد، هم بايد در ميدان تحصيل و علم و هم در ميدان دفاع از اسلام مجاهده نماييد، که دفاع از اسلام از مهماتي است که بر هر مرد و زن و هر کوچک و بزرگي است. البته در آن محيطي که شما تعليم نظام مي بينيد بايد محيط آزاد و صحيح و همه جهات عفاف محفوظ گردد." مرکز بسيج خواهران مأموريت جذب، آموزش و سازماندهي بانوان کشور را بر عهده دارد و تاکنون توانسته است در امر آموزش خواهران در زمينه هاي نظامي امدادگري، عقيدتي، سياسي و سوادآموزي، خدمات و اقدامات مؤثري انجام دهد.

همچنين خواهران بسيجي در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه ها نيز حضوري فعال داشتند و در تهيه و تدارک وسايل مورد نياز رزمندگان اسلام، زحمات فراواني را متحمل شدند.

 

كاركرد بسيج را طي سه دهه عمر بسيج مي توان به 4 دوره تقسيم كرد:

- ازسال 1358 نا سال 1360 دوران شكل گيري بسيج و ايجاد آمادگي درمردم و زمينه سازي براي مقابله با خطرات احتمالي

- از سال 1361 تا نيمه 1367 دوران مقابله با خطر بالفعل و دفاع نظامي ازنظام وانقلاب اسلامي (دوران دفاع مقدس)

- از سال 1367 تا 1370 دوران موقتي و شروع حركت بالنده و فعاليت مناسب، كه لازم شد در دوره جديد حركت و تحولي نو پيدا شود.

- از سال 1371 تا بحال (ادامه دارد) حضور بسيج در عرصه سازندگي، اجتماعي و فرهنگي كه با تدابير روشنگر و راه گشاي مقام معظم رهبري آغاز شده و همچنان درعرصه هاي گوناگون بصورت فعال و بالنده به پيش مي رود.

 




نویسنده : فریدون تاریخ : 21 / 10 / 1390

قانون تشكيل بسيج

 

1- بر اساس اصل 151 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به مقتضاي ضرورت سازماني و پيروي از فرمان رهبر كبير انقلاب تشكيل ارتش بيست ميليوني درتاريخ 19/4/59 از سوي شوراي انقلاب تصويب و ابلاغ شد.

2- فصل چهارم اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به بسيج اختصاص دارد كه وظايف بسيج در اين فصل، آموزش نظامي درحد توانايي دفاع از نظام و تماميت اراضي، تعليم و تربيت در زمينه هاي عقيدتي و سياسي سازماندهي اعضاي بسيج برشمرده شده است.

3- تبصره ماده 36 اساسنامه سپاه كليه فعاليتهاي گوناگون در زمينه آموزش نظامي و آماده سازي در بسيج را از كليه سازمانهاو ارگانها سلب نموده و در سپاه متمركز مي نمايد.

4- در سال 1363 (به هنگام تصويب قانون نظام وظيفه عمومي) وزارت آموزش وپرورش موظف به همكاري با واحد بسيج درخصوص آموزشهايي كه زمينه ساز آمادگي دفاعي است شد و مجلس شوراي اسلامي بعضي دستگاههاي دولتي از جمله: نيروي انتظامي، سازمان بازرسي و نظارت برقيمت و توزيع كالا و خدمات را مجاز به استفاده ازنيروهاي بسيجي و تخصيص درصدي از سود حاصله و درآمدهاي ناشي از خدمات را درجهت تقويت وتوسعه بسيج نمود.

5- درسال 1364 براساس مصوبه هيئت وزيران دستگاهها موظف شدند درهر نوبت 5% از كل كاركنان را جهت تعليمات نظامي در اختيار سپاه پاسدارا ن قرار دهند.

6- درمواد 61 تا 64 مقررات استخدامي سپاه دوره هاي آموزش پرسنل بسيج عادي و فعال به دوره هاي عمومي مقدماتي، عمومي تكميلي تخصصي بسيج و دوره ياد آوري و حفظ و انسجام تقسيم شد.

7- در بند 3 ماده 36 اساسنامه سپاه و در بند قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران سازماندهي ارتش بيست ميليوني به دو صورت گردانهاي عاشورا و گردانهاي الزهرا استوار كه درهر حوزه مقاومت يك گردان يا گروهان تشكيل مي شود.

8- ارائه خدمت به نيروهاي بسيج: خدمات دهي به ايثار گران و بسيجيان در خط مشي هاي اساسي قانون برنامه پنجساله دوم اينچنين آمده است:

تقويت و ترجيح ارزشهاي انقلاب اسلامي در عرضه كردن منابع مالي و امكانات دولتي از طريق

1-8) اولويت دادن به ايثارگران و خانواده شهداء ، آزادگان ، بسيجيان دراستفاده از تسهيلات بانكي، ثروت هاي ملي ومنابع طبيعي

2-8) حمايت مادي و معنوي وقضايي از نيروهاي بسيجي و ايثار گر دركليه صحنه هاي انقلاب وجمهوري اسلامي ايران

3-8) اولويت دادن به ايثار گران و بسيجيان دراستفاده از خدمات درماني بيمه هاي اجتماعي و مراقبت هاي پرشكي بنياد تعاون بسيج نيز از جمله مراكزي است كه در اهداف و ظايف آن خدمات دهي به بسيجيان در صدر قراردارد كه مي توان به موارد زير تاكيد داشت:

الف) ايجاد فرهنگ تعاون و همكاري درميان بسيجيان وپشتيباني و هدايت آنها جهت استفاده از تسهيلات اقتصادي دولت

ب) ارائه خدمات به بسيجيان درابعاد فرهنگي وهنري، علمي و آموزشي، مسكن، وام، مصرف و بهداشت و درمان

به همين منظور شش موسسه دربنياد تعاون بسيج تاسيس شده است كه عبارتند از:

- موسسه فرهنگي هنري رزمندگان اسلام

- موسسه قرض الحسنه بسيجيان

- موسسه تامين درمان بسيجيان

- موسسه تامين مسكن بسيجيان

- موسسه تامين اقلام مصرفي بسيجيان

- موسسه خدمات علمي وآموزشي رزمندگان

9- دسته بندي عضويتهاي بسيج عبارتند از: عادي (عموم اقشار معتقد قانون اساسي جمهوري اسامي ايران) و بسيجي فعال (داوطلبان واجد شرايط كه دوره هاي آموزشي را گذارنده وسازماندهي شده اند.

 




نویسنده : فریدون تاریخ : 21 / 10 / 1390

بسیج چیست و بسیجی کیست؟

 

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین علی علیه السلام

بسیج چیست ؟ و بسیجی کیست ؟
بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد و بسیجی شاخ برگ درختیست که با ایثار و فداکاری تمام مجاهدان از صدر اسلام تاکنون پیوسته مراقبت شده تا بوی دل انگیز آن بهار صلح و امنیت را برای میهن اسلامی مان به ارمغان بیاورد و بسیجی بر بالای آن حدیث عشق را سروده است .

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند و بسیجی دانش آموخته مکتبی است که فارغ التحصیلان آن در جنت رضوان سکنی گزیده و ثمره رشادتهای خود را در لقاء پروردگار خویش یافته اند .

بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی نشان گرفته‌اند و بسیجی سرباز گمنان امام زمان(عج) است که در مکتب عاشورا تربیت یافته و در دفاع مقدس خود مدرس سلسه رهجویان شهادت گشت .

بسیج لشگر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‌اند و بسیجی آن رزمنده پاکبازیست که شبها در فراق مولای خود نجوا می کند و روز در جهادی حضور دارد که یک روز در برابر هجوم نظام سلطه ایستادگی کرده و اینک در برابر تهاجم فرهنگی اش خاکریز زده است .

و تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیة خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد . چرا که اگر بسیج نبود در دفاع مقدس نمی توانستیم در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کنیم و هرجا که نوای دلنشین بسیج طنین انداز شده تحول عظیم ببار آورده که ثمرات آن در همه زمینه ها آشکار شده است .

بسیجی کسی است که شور و شعور را در هم آمیخته و پیوندی ناگسستنی با مولای خوبان دارد که در قالب زمان محدود نشده و همچنان ادامه دارد. تا زمانیکه کشور محتاج امنیت است حضور بسیج و بسیجی لازم و ضروری است و هیچ کشوری در هیچ زمانی بدون امنیت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد .

بسیج یک نیروی مردمی است و به طبقه خاصی تعلق ندارد و بسیجی را می توان در هر قشری از اجتماع جستجو کردو یافت . بسیجی با ایمان عمیق توام با عواطفی که از خصوصیات ملت ایران سرچشمه می گیرد رفتار و عملکرد دشمن را رصد کرده و هرزمان لازم شد وارد میدان شده و با تفکری که از اسلام ناب محمدی(ص) نشات می گیرد به مقابله با خطرات می رود .

در یک کلام بسیجی نیرویی کارآمد و سرمایه ای گرانبها برای اسلام و انقلاب و کشور است که باوجود آن ، کشور از گزند دشمنان مصون مانده و راههای ترقی و پیشرفت با سرعتی بیشتر طی می شود و هرکس که این نیروی عظیم را انکار کند در خرد و یا صداقت او باید شک کرد .

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر / یا علی (ع)

 

بسم الله الرحمن الرحیم




ادامه مطلب...
نویسنده : فریدون تاریخ : 19 / 10 / 1390

ساخت پایگاه های مقاومت عامل گسترش فعالیتهای بسیج است

ساخت پایگاه های مقاومت عامل گسترش فعالیتهای بسیج است

با همكاري تعدادي از بسيجيان بناي ساختمان پايگاه مقاومت امام هادي (ع) روستاي دم افشان جهت پر رنگ نمودن فعاليتهاي فرهنگي - اجتماعي و ورزشي و...... در حال ساخت مي باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار و رویدادهای پایگاه مقاومت امام هادی (ع) و روستای دم افشان رامجرد، ،
:: برچسب‌ها: ساخت, پایگاههای, مقاومت, امام, هادی, ,

نویسنده : فریدون تاریخ : 18 / 10 / 1390



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان مي باشد.